Týr frá Skardi

Jag tänkte berätta lite om Týr nu :) Jag känner inte Týr så jätte väl än då jag köpte honom den 17 december 2011. Men Týr är i alla fall en islandshäst inporterad från island, född 1994. Han är en 4-gångare men har nu rätt länge ridits som en 3-gångare. Jag ska snart börja rida honom som en 4-gånager igen men efter som jag aldrig haft islandshäst förut och bara ridit islandshäst på ett ridläger och på en turidning innan jag köpt Týr så kommer jag börja rida inför en instruktör som kan hjälpa oss. Men jag har testat att tölta nåra små sträckor med honom, han går dock inte helt rent utan blandar tölten lite med traven. Men ja det ska nog lösasig vad det lider haha. Týr har väldigt stora men härliga gångarter. Han gillar att hoppa och har med sin tidiagre ägare hoppat 70cm. Själv har jag bara hoppat typ 40cm med honom haha x) Men kommer nog hopp mer med honom sen när det inte är massor snö ute.
Han älskar att galoppera på uteritter och kan då ibland nästan dra iväg med än och va väldigt svår att stanna, men det går ändå alltid att stanna honom (vad jag har vart med om i alla fall). Týr är så att ibland galopperar han i lite långsam/ normal tackt och ibland galopperar han typ det snabbaste han kan eller ibland nåt där i mellan. Beror på vad han själv känner för. Men man kan liksom inte få honom att galoppera sådär fort om han själv inte känner för det och man kan inte få honom att galoppera i normal tack om han inte själv känner för det. Jag själv tycker att det är rätt kul att galoppera fort så länge jag kan stanna honom. Med ex Minette och Mussie kunde man aldrig galoppera sådär fort för dom var lite segare av sig. Så det är rätt kul att ha fått en häst som verkligen galopperar jätte fort haha x) Ibland går det liksom så fort att ögonen bara tåras av vinden! och man känner verkligen hur han tar i för att springa så fort han kan. Och det brukar oftast va så att han är lite halvseg när man rider ut på honom tills man galopperat, efter det är han jätte pigg :) I padocken kan han dock va lite segare.
När man gör iårdning honom före och efter ridningen kan man ha honom helt lös i stallgången utan problem, man behöver bara säga "stannna där" till honom så står han kvar där. Jag brukar dock oftast ha honom inne i boxen.. Men det går liksom om man vill att ha honom helt lös. Han är värkligen jätte snäll min lilla kille. Jag har några gånger sattit mig på honom inne i boxen utan att han bryttsig. En gång la jag mig ner på honom genom att bara luta mig bakot ner mot hans rumpa och lägga mig liksom. Då hoppade min katt Pelle Jöns upp på mig ifrån box väggen. Och Týr ragerade inte äns. Så jag satt där på Týr med en katt i famnen och han stod där så lugnt och åt bara. Det har även hänt att jag varit ute och gosat med honom i hagen och inte kunnat motstå att hoppa upp på hans rygg. Men han har ståt så snällt och låtit mig sitta på honom i hagen, utan nån utrustning. Jag kunde (percis som när jag sat på honom i boxen) lägga mig ner på honom utan att han brydde sig. Jag vet att det kanske låter dumt att jag sitter på honom i hagen utan hjälm eller träns men jag skulle inte göra det med vilken häst som hällst. Jag har aldrig gjort det förut på nån annan häst förutom när jag var liten och inte fatta att det kunde va farligt. Men jag litar på att Týr inte skulle göra något. Visst han kan ju bli rädd men då får jag helt enkelt skylla mig själv!
Här är en video med bilder på Týr som jag har gjort
http://www.youtube.com/watch?v=4-_pKEKRTfQ
-
-
-
Bild från när jag sitter på Týr i hagen
-
-
-
-
-
Suddig mobil bild.. men Týr i stallgången
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0